Sisällön tarjoaa Blogger.

True strength is delicate

Sain Katalta haasteen, johon oon törmännyt nyt parissa blogissa tässä lyhykäisellä ajalla. Testin on laatinut psykologi ja sen tarkoituksena on testata kuinka herkkä henkilö on.
Itse koen olevani aika herkkä, kysymyksiin oli yllättävän helppo ja todella hauska vastata!
Testi löytyy täältä.

finnishblogger

1.Huomaan helposti yksityiskohdat ja vivahteet ympäristöstäni
Tosi. Ne pistää tämän neitokaisen silmään todella helposti. 

2. Muiden mielialat vaikuttavat minuun
Tosi. Ja tämän oon itse asiassa huomannut vasta lähiaikoina kuinka paljon toisten mielialat voikaan muhun vaikuttaa. 

3. Olen yleensä hyvin herkkä kivulle
Tosi. Enkä pelkästään ole herkkä, vaan mä myös pelkään kipua. Piikit ja kaikki puistattaa. En yhtään esimerkiksi tiedä miten pärjäisin sairaalassa joskus tulevaisuudessa. Pelkkä ajatus letkuista ja tiputusjutuista saa pienoisen paniikin aikaan. 

4. Kiireisenä päivänä huomaan tarvitsevani vetäytymistä lepäämään, pimennettyyn huoneeseen tai johonkin, missä saan olla rauhassa ja ilman ärsykkeitä
Epätosi. Oon tottunut kiireeseen ja ei oo mitään ongelmaa elää siinä. Tietysti välillä tarvitsee sen rauhan eikä joka päivä tee mieli elää siinä kiiruksessa.

5. Olen erityisen herkkä kofeiinin vaikutuksille
Epätosi. Kai? Jotkut on erityisen herkkiä, esimerkiksi kahvikupposen jälkeen niin sanotusti hypitään seinille, mutta muhun se ei niin vaikuta. 
 Tietysti kahvin juonti vaikuttaa hieman yöuniini. Esimerkkinä jos juon viiden jälkeen kahvia, niin nukkumaan en pääse ennen yhtä ja sängyssä siis tulee pyörittyä ihan urakalla. Aamukahvi on must, ilman sitä ei päivä käynnisty. Muutoin se ei muhun vaikuta piristysmielessä.
Ehkä tämä on sittenkin sekä että ?

delicate1

6. Rasitun helposti voimakkaista ärsykkeistä kuten kirkkaista valoista, voimakkaista tuoksuista, karkeista kankaista iholla tai läheltä kuuluvasta sireenin äänestä
Epätosi. Ei ongelmaa muuten, mutta kukapa siitä nauttii jos ambulanssi menee pillit päällä ihan vierestä?

7. Minulla on rikas ja monimuotoinen sisäinen elämä (kuten vilkas mielikuvitus ja taipumus pohdiskella paljon)
Tosi. Mulla on todella vilkas mielikuvitus ja tämän vuoksi yksinään oleminen illalla kotona on lähes mahdotonta. Kuten myös ulkosalla ilta/yöaikaan, hyi. Yksinään nukkumaanmeno on myös hankalaa mulle. Joskus iltavuorossa jään töihin puoleksi tunniksi yksinäni ja karmii sekin.
Taipumus pohdiskella paljon, sekin on totta vaikka se ei blogin puolella näykään. Kirjoittaminen on hankalaa, mutta pohdiskelu yksinään pään sisällä tai muutoin todella läheisen ihmisen kanssa niin isoista kuin pienistäkin hölmöistä asioista on ihan perusjuttu mulle. 

8. Minulle tulee epämukava olo kovista äänistä
Tosi. Tulee kyllä, mutta musiikki ei haittaa kovalla koskaan, sitä tulee ehkä kuunneltua välillä liiankin kovalla.

 9. Liikutun syvästi taiteesta tai musiikista
 Sekä että. Se riippuu mielentilastani luultavasti. Jotkut biisit, sarjat ja leffat liikuttaa ja pistää miettimään. 

10. Olen hyvin tunnollinen
Tosi. Tärkeät asiat teen tunnollisesti aina. 

finnishblogger2

11. Säikähdän helposti
Tosi. Oon aika herkkä säikkymään, siksi en pysty katsomaan kauhuleffoja vaikka ne sinänsä olisi mielenkiintoisia. En siltikään oo katsonut yhtäkään kauhuleffaa. Katsoin Scary moviet ja säikyin niissä. Jopa Pretty Little Liars saa mut pelkäämään/säikkymään. 

12. Hermostun jos minun täytyy tehdä paljon asioita lyhyessä ajassa
Epätosi. Kyllä se vähän tuo stressiä, mutta hallitsen sen muutoin ihan hyvin. 

13.Kun ihmiset kokevat epämukavuutta fyysisessä ympäristössä, huomaan helposti mitä tulee tehdä jotta olisi viihtyisämpää (esim. muuttaa valaistusta tai istuimia)
Tosi. Tämä on kyllä hankala kysymys, mutta kyllä mä koen osaavani sinänsä parantaa ilmapiiriä viihtyisämmäksi. 

14. Ärsyynnyn kun ihmiset yrittävät saada minua tekemään liian monia asioita kerralla
 Epätosi. En ärsyynny, mutta osaan sanoa että joka paikkaan en ehdi. Teen ensimmäisen homman loppuun ja sitten siirryn seuraavaan. 

15. Yritän kovasti välttää virheitä tai asioiden unohtamista
Tosi. Tietysti yritän välttää virheitä ja unohtamista, mutta se on sitten eri juttu onnistuuko se. Jokainen tekee virheitä, jokainen unohtaa jotain joskus. Elämäähän se on ja sen kanssa on elettävä.  

delicate2

16. Pyrin aktiivisesti välttämään väkivaltaisia elokuvia ja tv-ohjelmia
 Epätosi. Riippuu tietty millaisia väkivaltaisia. En mä niistä erityisesti tykkääkään, mutta jotkut menee! 

17. Tulen epämiellyttävän virittyneeksi kun paljon asioita tapahtuu ympärilläni
Epätosi. Tietysti joskus ruokakaupassa ärsyttää ne tyyliin päältä kävelevät ja kärryillä tönivät kiireiset ihmiset.

18. Kova nälkä aiheuttaa minulle voimakkaan reaktion, haittaa keskittymistä tai mielialaa
Tosi. Hyvin nälkäisenä saattaa kyllä kiukkupuuskia tulla ja en tosiaan jaksa oikein keskittyä muuhun kuin masun kurinaan. Tietysti osaan käyttäytyä etten tiuski muille siitä että oon nälissäni, tositosi läheiset ehkä kyllä ovat joskus kärsineet mun nälästäni:')


19. Muutokset elämässäni sekoittavat minua
Epätosi. Osaan kyllä sopeutua muutoksiin, joskus hitaammin ja joskus nopeammin. 

20. Huomaan ja nautin hienovaraisista tuoksuista, mauista, äänistä ja taideteoksista
Tosi kai?


newyork

21. Pidän tärkeänä järjestää elämäni siten, että vältän mullistavia ja kuormittavia tilanteita 
Epätosi. Yritän ainakin elää hetkessä ja se mi tapahtuu niin se tapahtuu. 

22. Kun joudun kilpailemaan tai suoritustani tarkkaillaan, tulen niin hermostuneeksi tai alan täristä, että suoriudun paljon huonommin kuin normaalisti 
Tosi. Tämä on täysin totta, stressaannun ja hermostun ja ehkä vähän tärisyttääkin. Sen vuoksu kaikki kokeet ynnä muut menee sitten penkinalle siitä jännityksestä. Väilllä ahdistaakin sellaiset. 

23. Kun olin lapsi, vanhempani tai opettajani pitivät minua herkkänä tai ujona 
Tosi. Pienenä olin aika ujo ja varmaan herkempikin kuin mitä nyt.

Pisteytys
Laske kuinka monta totta-vastausta annoit. Jos vastasit totta 12 tai enempään kysymyksistä, olet todennäköisesti hermojärjestelmältäsi erityisen herkkä. Toisaalta vaikka olisit vastannut ”totta” vain muutamaan kysymykseen, mutta ne ovat todella vahvasti totta, saatat silloinkin olla erityisherkkä. Tiedät itse parhaiten oman kokemuksesi, joka on totta Sinulle.


 Tosi-vastauksia tuli mulle enemmän kuin 12, eli olen siis testin mukaan erityisen herkkä.

Haastan tähän mukaan:
 Maria ~ My style of living, by Maria
Jenniina ~ Because I'm Happy
Milla ~ Moon shaped little box

 ~ Kata ~

22 kommenttia

  1. Hheeii sinäkin teit tämän saman, itsekin tein eilen :) Aika paljon samoja vastauksia meillä, mutta sinä olet näköjään hieman herkkiksempi kuin minä. <3 Oli mielenkiintoista lukea tämä ja vertailla omiin vastauksiin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hih;) pus ~ Kiva että luit läpi mielenkiinnolla:3 Ja että samoja vastauksiakin löytyy;)

      Poista
  2. ihana Kata, oli kyllä kiva lukea siunkin vastauksia!<3 ja hahaa, Pretty Little Liars on tosiaan välillä aika creepy :DD joskus olen nähnyt untakin siitä, että joku vainoaa miuta samalla tavalla kuin se A xD

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitän Tuuli, ihana kuulla:3 Joo iis arvaa, mä en ikinä ole nähnyt sellaisia unia mutta nyt kun sä ja Roosa sanoitte niin arvaappa millaista unta mä näin viime yönä...:'D

      Poista
  3. Kivaa kun useampi bloggaaja on tämän tehnyt. Mielenkiintoista lukea toisten vastauksia ! :) Jotain samoja löytyi ja osa taas ihan eri :P Ihana herkkis Kata <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näitä on tosi hauska kyllä lukea ja kyseessä onkin ihanan erikoinen haaste! Tekisitkö sinäkin tämän;) ? ♥♥

      Poista
  4. eikä miten ihania kuvia! aloin heti miettii omii vastauksii noihin väittämiin :D nyt on tosin pää niin jumissa flunssan takii, et ehkä teen ton joku toinen kerta haha :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Mikaela, yritin juuri vähän herkkälaatuisia kuvia tähän laitttaa:') Auringonlaskut ym. saa mut ainakin tuntemaan jotain herkistymistä:') Kannattaa tehdä;)

      Poista
  5. Ihana Kata <3 Tosi kiva oli lukea sun vastauksia, mullakin tämä haaste on työnalla luonnoksissa :) Herkkyys on niin kaunista! Ja niin ovat nämä kuvatkin :) Komppaan sua ja Tuulia ^^ PLL on tosiaan vähän pelottava toisinaan ja oon itsekin nähnyt unta, että joku vainoaa mua niinkuin A :'D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ihana Roosa! ♥ Oij en malta oottaa millon saat tämän tehtyä ja julkaiset!:3 Eläpä muuta sano, se on;) Ja juu kuten Tuulillekin sanoin, ennen en oo nähnyt tollasta unta mutta nytpä näin:') Tuli varmaan teidän kommenteista se!

      Poista
  6. Vitsi tää haaste oli mielenkiintonen! Mua kiinnostaa psykologia ja sitä yritän päästä opiskelemaankin, joten kaikkeen vähänkään läheltä liippaavaan tulee kiinnitettyä huomiota. Ihania vastauksia! <3 Näiden kautta aina oppii tuntemaan bloggaajaa enemmän!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi toivottavasti pääset opiskelemaan sitä, voin kyllä myöntää että itsestäkin psykologia on jokseenkin mielenkiintoista. Kiitti Julia kivasta ja piristävästä kommentistasi;)

      Poista
  7. Ihana sinä <3 kiva kun meilläkin oli ihan hirveesti samoja vastauksia :)

    VastaaPoista
  8. Oon kirjottanut kaikkien muiden blogeihin, jotka ovat tämän tehneet, että tää on jotenkin tosi kivaa lukea!:) Senkin herkkis<3 Noi kuvst on tosi kauniita ja sopii tähän tekstiin ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yees teeppä Emilia sitten sinäkin tämä, olisi kiva lukea sunkin vastauksia;;) Ihana sinä enkeli ♥ Ihana että kuvat sopii mielestäsi tekstiin, onnistuin sitten täysin tässä;)

      Poista
  9. Olipas kivaa luettavaa tämä :) ihana herkkis sinä, pus♥

    VastaaPoista
  10. Ihania nämä postaukset ja kiitos haasteesta! <3 Herkkis täällä kanssa, mie ehdin jo testin tehdä keskenäni, mutta voisi olla kivaa tehdä ihan postaukseen asti tämä ja vähän raottaa enemmän itsestään. :) Todella kauniit kuvat tässä postauksessa, sopivat hyvin tekstin lomaan.

    VastaaPoista
  11. Olipas näitä kiva lukea, hauska haaste :) todella moneen kohtaan voin minäkin samaistua!

    VastaaPoista
  12. Oli kiva lukea vastauksiasi ja nämä kuvat sopi tähän paremmin kuin hyvin<3

    http://sofiawilhelmiina.blogspot.fi/

    VastaaPoista
  13. Äääh, mä en tiiä miks en yhtään syty tälle haasteelle. Oon nähny monen tekevän tän haasteen ja vastauksien lukeminen tuntuu vaivalloiselta saatikkaa jos ite tekisi haasteen sen jälkeen. Jaksoin kuitenkin lukea sun vastauksia ja oot vastaillu niihin tosi kivasti. :) Tosi ihana tuo 3 kuva ylhäältä päin. ♥

    VastaaPoista
  14. Olipa hauska lukea tätä :) Yritän väsätä omani tässä joku päivä!

    VastaaPoista